Kongeord er konge

Kongeord er konge

Kongeord er konge. Konge er et meget positivt ord i tidens sprog. Og Kong Frederik den X mestrer at tale til folk på et sprog, man forstår. Den vidner om en rodfæstet konge, der ser mennesker – også de små og de udsatte. Jeg har læst bogen med stor glæde.

Kongeord om de små børn

Når man bliver forældre, har man et kæmpe ansvar for de små væsner, der ligger og spræller under ens hænder, mens man kæmper med knapperne i sparkedragten.

Kongeord om forpligtigelse for børn
Kongeord er konge i beskrivelsen af at være forpligtiget på børn

Pludselig er man forpligtet på den nye menneskesjæl, man har været med til at føre frem i lyset, og man fyldes af noget, som er mange gange størren end én selv. Det er i bund og grund det, kærligheden og livet handler om.

Kongeord om Gud

Kongeord Troens styrke
Kongeord er konge i statement om Troens styrke

Troens styrke ligger ikke i, om Gud er nævnt i et kongeord, men i at vi som mennesker, som folk føler os forbundne til hinanden gennem vores kristne tro

Kongeord om kristendom

Bogen er skrevet sammen med forfatteren Jens Andersen, som har skrevet biografien Under Bjælken, handler på 112 sider om Kong Frederiks forhold til kongehuset, Danmarks historie og kristendommen. Kongen fortæller i bogen, at han nyder at bede aftenbøn med sine små børn og gå i kirke. Han kalder også kristendommen for “en vigtig del af, hvem vi er”. – Kong Frederik opfordrer også danskerne til at værne om deres evangelisk-lutherske kulturarv. –

“Det er de kristne kerneværdier om tilgivelse, barmhjertighed og medfølelse, der gør vores samfund så frit og tolerant,” siger han.

Kongeord og kongehuset er meget populær på Instagram og Facebook

Kongeord er konge , men Kristeligt Dagblad såede tvivl

På lederplads kritiserede Kristeligt Dagblad i søndags, at kong Frederik ikke nævnte Gud i sit valgsprog »Forbundne, forpligtet, for Kongeriget Danmark.«

Kristeligt Dagblad skrev i lederen den 14. januar kl. 15:48

Urovækkende, at Gud er ude af valgsprog. Gud kom ikke med i Kongens valgsprog. Det er første gang siden Frederik VII i tiden omkring Grundlovens indførelse. Til gengæld talte han om “det, der er større end os”. Hvad mon det er?

Anders Ellebæk Madsen

Med Kongeord sætter Kongen eftertrykkeligt Kristeligt Dagblad på plads.

Marie Høgh skriver: Lad nu kong Frederik være i fred

Kirker.dk mener:

I folkekirken i Danmark er det en uskik at måle hinandens religiøse temperatur. Biskopperne forstod dette og støttede straks kongen og kaldte kongeordet: FORPLIGTIGET for bibelsk (Paulinsk).
Kristeligt Dagblad krævede dog straks bekendelse af Kongen.

Nu må avisen have røde ører. Avisen har dog været hurtig til at trække i land og til at ændre holdning i de følgende dage:

Kongeord er konge, mener Kristeligt Dagblad i en kovending

Kristeligt Dagblad giver nu bogen Kongeord sin bedste anbefaling. Man har åbenbart ændret sig 180 grader i bladhuset.

Avisen giver bogen seks stjerner.

»Kongen skriver om Gud i sin bog. Havde han dog bare sagt en smule af det fra Christiansborgs balkon,« hedder overskriften.

I bogen siger Kong Frederik:

»Nogle vil måske undre sig over, at jeg ikke nævner Gud eksplicit i mit kongeord, men for mig indgår Gud i forestillingen om at være forbundne.«

Kongen skriver også, at han og familien altid har bedt aftenbøn.

Anmelderen skriver:

»Under alle omstændigheder er det et læseværdigt skrift, som effektfuldt afsluttes med, at ordene “Gud bevare Danmark” giver ham gåsehud, hver gang han hører dem, og at han har tænkt sig at fortsætte sin mors tradition med at sige de tre ord i sine nytårstaler.

Så er Kristeligt Dagblad blevet beroliget. Kongen er alligevel god nok. Mon ikke de skulle overlade sådanne bedømmelser til folket, når avisen ikke selv kan finde ud af det.

Kristelig Dagblads røde (æsel) ører

[REXULTZ id=”7696″]